Skip to:

W 2008 r., tylko w pierwszym miesiącu funkcjonowania linii, psycholodzy, pedagodzy i prawnicy Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 odebrali ponad 1500 połączeń. Następnie było tylko więcej, rocznie kilkadziesiąt tysięcy. To najlepszy dowód, że dzieci, ale także dorośli w Polsce czują potrzebę wsparcia właśnie w takiej formie.

Dziecięcy Telefon Zaufania był jedną z pierwszych zrealizowanych inicjatyw Marka Michalaka, który uroczyste ślubowanie jako Rzecznik Praw Dziecka złożył po koniec sierpnia 2008 r. Linię uruchomiono w niespełna trzy miesiące po objęciu urzędu, w nieprzypadkowy dzień – 20 listopada – w 19. rocznicę uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka i Powszechny Dzień Dziecka (międzynarodowe święto uchwalone prze ONZ). Tylko do końca 2008 r. eksperci odebrali blisko 2 tys. połączeń.

Dziś Dziecięcy Telefon Zaufania (800 12 12 12) to najczęstsza forma zgłaszania spraw i próśb o interwencję RPD. W ostatnich latach telefonicznie przyjmowanych jest ponad 35 tys. spraw każdego roku. Tylko z nazwy jest to linia dla dzieci, ponieważ z takiej formy kontaktu korzystają również bardzo często dorośli. Dzieciom dzwoniącym pod numer 800 12 12 12 niezbędnego wsparcia udzielają psycholodzy, pedagodzy oraz prawnicy. Poprzez DTZ dorośli mogą zgłaszać problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich.

- Telefon zaufania już w samej nazwie nosi odpowiednią wagę. Z góry można założyć, że osobami korzystającymi z takiej formy kontaktu są osoby, które nie mogą lub nie chcą własnymi problemami podzielić się z bliskimi – nie mają ich, są samotne, skryte, nieśmiałe lub popadły w różnego rodzaju konflikty, nie mają wokół siebie nikogo zaufanego. Dla wielu z nich – szczególnie dzieci – wali się ich własny świat. W telefonie zaufania nie ma błahych problemów, dla rozmówców ich problem jest tym najważniejszym. Niektórzy oczekują konkretnych podpowiedzi i rozwiązań, inni chcą tylko poczuć się wysłuchanymi. Oczywiście coraz większa świadomość praw dziecka sprawia, że na 800 12 12 12 dzwonią młodzi i starsi z konkretnymi problemami prawnymi licząc na profesjonalne wsparcie. Zakres poruszanych zagadnień właściwie nie ma granic - wyjaśnia Marek Michalak.

Marek Michalak przy Dziecięcym Telefonie Zaufania RPD

Z gromadzonych statystyk wynika jednak, że telefonujący najczęściej zgłaszają problemy rodzinne, w tym te dotyczące władzy rodzicielskiej i kontaktów z dziećmi. Częstą przyczyną rozmowy z ekspertami Dziecięcego Telefonu Zaufania są problemy: w szkole, emocjonalne i psychologiczne, uczuciowe oraz związane z seksualnością. Zespół Dziecięcego Telefonu Zaufania prowadzi także edukację upowszechniającą prawa dziecka poprzez spotkania oraz zajęcia edukacyjne. Umiejscowienie Dziecięcego Telefonu Zaufania w strukturach Biura Rzecznika Praw Dziecka umożliwia jego konsultantom możliwość  zajmowania się problemem, monitorowanie sytuacji oraz organizowanie dalszej pomocy  w oparciu o współpracę z wieloma instytucjami.

- Nikt nie urodził się jako wyśmienity ekspert do wysłuchiwania problemów obcych, ale niektórzy mają do tego predyspozycje. Oczywiście, aby obsługiwać telefon zaufania potrzebna jest wiedza i to bardzo rozległa, ale przede wszystkim wymagana jest ludzka empatia, zrozumienie dla ludzkiego godności, wewnętrzne poszanowanie praw dziecka. Rozmowa – anonimowa lub nie - jest pierwszym krokiem w poszukiwaniu i rozwiązaniu pomocy – podkreśla RPD.

W 2013 r. przy okazji Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci, Rzecznik Praw Dziecka uruchomił kampanię edukacyjną skierowaną do dzieci, pedagogów i nauczycieli. Jej celem była promocja telefonu zaufania wśród najmłodszych, uczulenie dzieci na to, że nikt nie ma prawa łamać ich podstawowych, zagwarantowanych w konwencji praw oraz uświadomienie im, gdzie mogą szukać pomocy w razie pojawienia się problemu. Kampanię promował spot telewizyjny.

 

 

W 2017 r. materiał o Dziecięcym Telefonie Zaufania RPD przygotowała redakcja Dzień Dobry TVN - zobacz tutaj

W Międzynarodowym Dniu Telefonów Zaufania dla Dzieci Marek Michalak podkreśla nie tylko rolę linii 800 12 12 12, ale wszystkich linii interwencyjnych.

- Funkcjonowanie linii zaufania jest istotne dla zapewnienia lepszej ochrony praw dziecka w Polsce. Dziecięce telefony zaufania łączy poważne podejście do każdego problemu przedstawianego przez dzieci. Z niepokojem przyjmowałem więc kolejne informacje o problemach z dofinansowaniem linii, z którymi od lat współpracujemy np. 116 111 czy 116 000. Swoje wsparcie ich organizatorom przekazałem w formie wystąpień generalnych do odpowiednich resortów. Nie należy ograniczać możliwości pomocy, tym, którzy jej potrzebują - tłumaczy RPD.

17 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci. Inicjatorem tego wydarzenia jest stowarzyszenie Child Heplines International, zrzeszające organizacje prowadzące telefony zaufania z ponad 160 krajów.