SOS
Strefa dziecka
Strefa dorosłego
O rzeczniczce
Aktualności
Kampanie reklamowe, które zakładają m.in. obniżkę odpowiadającą ocenie ucznia na koniec roku (np. 5 zł za piątkę) naruszają prawa konsumenckie i nie sprzyjają realizacji postanowień konwencji o prawach dziecka oraz o prawach osób niepełnosprawnych – mówią jednym głosem Rzeczniczka Praw Dziecka oraz jej zastępcy. Apelują do przedsiębiorców i przedstawicieli sieci handlowych, by nie dawali podobnych ofert.
W związku ze zbliżającym się końcem roku szkolnego, w trosce o dzieci, również te z niepełnosprawnościami, zwracamy się z apelem o uważność w kontekście planowanych kampanii marketingowych i promocyjnych, w których „nagrodą” za ocenę 5 (bardzo dobrą) albo 6 (celującą) lub też za uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem („czerwony pasek”) przyznawany byłby rabat w kwocie odpowiadającej ocenie (np. 6 zł za ocenę celującą) – napisali Monika Horna-Cieślak, Jan Gawroński, społeczny zastępca RPD oraz Adam Chmura, zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka. Swój apel skierowali do przedsiębiorców, przedstawicieli sieci handlowych i właścicieli sklepów.
Przekonują, że takie działania, choć pozornie przyjazne dzieciom i rodzinom, w rzeczywistości naruszają nie tylko prawa konsumenta, ale przede wszystkim nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
– Każde dziecko jest wyjątkowe i wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny. Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach – podkreślają sygnatariusze pisma. Przypominają, że wiele czynników wpływa na wyniki w nauce, w tym m.in.: sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne, dostęp do odpowiednich zasobów edukacyjnych, a także indywidualne tempo rozwoju. Dlatego koncentrowanie się na ocenach, jako kryterium nagradzania, może prowadzić do niepotrzebnej presji i poczucia niższej wartości wśród dzieci oraz nastolatków, którzy z różnych przyczyn nie osiągają najwyższych wyników.
Warto pamiętać, że wartość dziecka tkwi w jego charakterze, empatii, umiejętności współpracy, kreatywności i zdolności do pokonywania trudności. – Zachęcamy do promowania równości i wspierania wszystkich uczniów i uczennic. Tak, by każdy mógł czuć się doceniony i wartościowy, bez względu na wyniki w nauce – podkreślają rzecznicy. I proszą o rozważenie odstąpienia od wspomnianych praktyk handlowych.
Apel RPD do przedsiębiorców i sieci handlowych