Dziecięcy Telefon Zaufania w 2024 r.

Dla Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka, dostępnego pod numerem 800 12 12 12, miniony rok był rekordowy pod względem przeprowadzonych rozmów telefonicznych i rozmów na czacie.

W całym 2024 r., eksperci (psycholodzy i pedagodzy) Dziecięcego Telefonu Zaufania RPD (DTZ), przeprowadzili aż 38 636 rozmów telefonicznych oraz 23 546 rozmów na czacie. To zdecydowanie więcej niż w 2023 r., kiedy było to, odpowiednio, 30 466 i 19 106 rozmów.

Dzięki pracy DTZ, podjęliśmy w minionym roku – jako Biuro Rzeczniczki Praw Dziecka – aż 1 640 interwencji ratujących życie (w 2023 r. – 773), co pokazuje, jak istotną rolę we wsparciu dzieci i młodzieży w kryzysowych sytuacjach odgrywa Dziecięcy Telefon Zaufania Rzeczniczki Praw Dziecka.

W minionym roku dzieci opisywały swoje problemy związane z relacjami rówieśniczymi, rozstaniami, a także doświadczeniami internetowymi. Mówiły również o trudnościach w kontakcie z rodzicami. Pojawiły się problemy przemocy w domu, samookaleczenia. Wielokrotnie na pierwszy plan wysuwała się sytuacja w szkole zarówno w kontekście przemocy, jak i ocen. Pod koniec poprzedniego roku szkolnego dzieci zwierzały się ze swoich obaw związanych z tym, czy spełnią oczekiwania rodziców. Mówiły o lęku związanym z powtarzaniem klasy. W napięciu czekały na wyniki egzaminów ósmoklasisty, matury i efekty rekrutacji na kolejny etap edukacji. Silne emocje pod koniec wakacji budził też powrót do szkół. Młode osoby wskazywały, że przy braku wsparcia ze strony rodziców, będą musiały mierzyć się ze starymi, nierozwiązanymi problemami. W wielu rozmowach osoby młode jasno akcentowały poczucie samotności i braku wsparcia.

Dziecięcy Telefon Zaufania jest dla Ciebie>>>

Tylko w grudniu 2024 r. specjaliści DTZ odebrali 3 010 telefonów, przeprowadzili 1 745 rozmów na czacie i podjęli 128 interwencji ratujących życie.

Najczęstsze problemy, które w końcówce roku zgłaszały nam dzieci i młodzież, koncentrowały się wokół ich trudności w kontaktach z rówieśnikami, przemocy w szkole, a także problemów w nauce.

Dzieci opowiadały o kłopotach ze snem, kryzysach w relacjach romantycznych, braku odpowiedniej reakcji rodziców na zgłaszane im trudności. Mówiły o uzależnieniach i zachowaniach autoagresywnych, z którymi nie potrafią sobie samodzielnie poradzić.

Telefon i czat najaktywniej działają w godzinach wieczornych i nocnych – to wtedy po tę formę pomocy i wsparcia najczęściej sięgają młodzi ludzie.

Dziecięcy Telefon Zaufania RPD czynny jest całą dobę, 7 dni w tygodniu. Linia jest miejscem, gdzie dzieci i młodzież mogą czuć się bezpiecznie, mówić o swoich problemach bez obawy o ich ocenę. Obok całodobowej linii telefonicznej, w ramach DTZ RPD działa również całodobowy czat, który nie wymaga logowania czy instalowania do jego obsługi jakiejś dodatkowej aplikacji.