Edukacja zdrowotna potrzebuje klarownych przepisów

Adam Chmura, Zastępca Rzeczniczka Praw Dziecka przekazał Ministerstwu Edukacji Narodowej uwagi do projektowanego rozporządzenia dotyczącego edukacji zdrowotnej.

Edukacja zdrowotna pozwala na kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych i zwiększenie świadomości na temat zdrowia fizycznego i psychicznego. Przedmiot ten, obejmując tematy takie jak aktywność fizyczna, odżywianie i zdrowie psychiczne, może przyczynić się on do lepszego przygotowania młodych ludzi do podejmowania zdrowych wyborów życiowych.

W przekazanym piśmie z 24 lutego Adam Chmura, Zastępca RPD proponuje wprowadzenie klarownych przepisów dotyczących rezygnacji z zajęć edukacji zdrowotnej, aby uniknąć trudności interpretacyjnych.

– Należy dookreślić następujące kwestie: czy rezygnacja może być złożona w dowolnym momencie roku szkolnego, czy istnieje możliwość wycofania rezygnacji w trakcie roku szkolnego oraz czy złożona rezygnacja obejmuje okres jednego roku szkolnego i musi być co roku ponawiana, czy obowiązuje przez cały okres nauki w danej szkole – wskazuje Adam Chmura, Zastępca RPD.

Stanowisko RPD ws. rozporządzenia ws. edukacji zdrowotnej

– Kwestie te nie były dotąd regulowane. Pominięcie w rozporządzeniu wyżej wskazanych kwestii i idące za tym istotne trudności interpretacyjne będą utrudniały dyrektorom szkół właściwe stosowanie przepisów. Może to wpływać na prawo dziecka do nauki, gdyż brak jednoznacznych przepisów może powodować, że rodzice nie będą mogli w trakcie roku szkolnego wycofać rezygnacji z zajęć edukacji zdrowotnej i tym samym ich dziecko nie będzie mogło w tych zajęciach uczestniczyć – pomimo tego, że rodzice zmienili zdanie co do udziału ich dziecka w zajęciach – podkreślił Zastępca RPD.

W ocenie Zastępcy RPD, w toku prac nad wydaniem nowego rozporządzenia warto jest rozstrzygnąć powyższe wątpliwości jednoznacznie. Będzie to sprzyjało klarowności i pewności prawa, a w związku z tym przyczyni się do polepszenia prawa do nauki dzieci.

Adam Chmura, opiniując projekt rozporządzenia „w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia”, wnosi również o rzetelną edukację zdrowotną dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, której realizacja jest często pobieżna lub pomijana.