Edukacja włączająca. Priorytet polskiej prezydencji w UE

Konferencja „Edukacja włączająca dla sprawiedliwej, silnej i konkurencyjnej Unii Europejskiej” to jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych edukacji włączającej w Europie organizowane w ramach prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej. W wydarzeniu uczestniczyła Monika Horna-Cieślak i Jan Gawroński, społeczny zastępca RPD.

Wydarzenie 17 marca zgromadziło ekspertów, decydentów, praktyków z Polski i Europy, którzy dyskutowali o rozwiązaniach sprzyjających edukacji dostępnej dla wszystkich uczniów. Organizatorami byli Ministerstwo Edukacji Narodowej, UNICEF oraz Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. W wydarzeniu uczestniczyła Joanna Mucha, wiceministra edukacji, jak również Ewa Tomaszewska, dyrektorka zespołu edukacji i wychowania Biura RPD oraz członkowie Zespołu ds. Partycypacji Dzieci i Młodzieży przy RPD i UNICEF Polska. W wydarzeniu uczestniczyły osoby młode. Ich głos wybrzmiał szczególnie mocno, co podkreśla wagę i istotę partycypacji dzieci i młodzieży.

Uczestnicy wysłuchali także wystąpień Pii Ahrenkilde Hansen, dyrektorki generalnej ds. edukacji, młodzieży, sportu i kultury w Komisji Europejskiej oraz Mirosława Marczewskiego, dyrektora generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Podczas części otwierającej konferencję Monika Horna-Cieślak zaznaczyła, że w każdym dziecku są zasoby, a my, jako dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za to, by je dostrzegać i wzmacniać. Edukacja włączająca przynosi korzyści wszystkim uczniom, poprawiając nie tylko ich wyniki w nauce, ale także rozwój osobisty, emocjonalny i społeczny.

Rzeczniczka Praw Dziecka wskazała, że należy wzmacniać mocne strony młodej osoby pokazując, że może, że potrafi, że ten świat jest dla niej i że w tym świecie każdy jest tak samo ważny. Rzeczniczka podkreśliła, jak istotne jest, by dzieci nie doświadczały hejtu, ale zrozumienia.

Społeczny zastępca RPD mówił o tym, jakie bariery w dostępie do edukacji, których nie widać na pierwszy rzut oka, napotyka neuroróżnorodna młodzież. Zaapelował o szkołę dostępną naprawdę, a nie tylko w deklaracjach specjalistów.

W przemówieniu rozpoczynającym panel ekspercki „Włączanie głosów uczniów i rodzin w proces edukacji”, Jan Gawroński wskazał jak ważna jest partycypacja i wspólne tworzenie miejsc, gdzie osoby uczniowskie z własnymi potrzebami edukacyjnymi nie są definiowane przez pryzmat diagnozy i deficytów. Młodzi chcą współuczestniczyć w tworzeniu dobrej szkoły, bo nikt nie zna ich potrzeb lepiej od nich samych.

Wśród prelegentów byli także m.in.: prof. Maciej Jakubowski (Instytut Badań Edukacyjnych), dr João Costa (Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej), a także przedstawiciele Komisji Europejskiej, OECD i UNICEF.

Polska prezydencja w Radzie UE rozpoczęła się 1 stycznia 2025 r. i potrwa 6 miesięcy.

Fot. Ministerstwo Edukacji Narodowej