SOS
Strefa dziecka
Strefa dorosłego
O rzeczniczce
Aktualności
Ewentualna zmiana przepisów dotyczących zasad użytkowania urządzeń elektronicznych przez uczniów na terenie szkoły będzie poddana szerokim konsultacjom społecznym, zwłaszcza z udziałem ekspertów i nauczycieli – poinformował Rzeczniczkę Praw Dziecka resort edukacji.
– Proszę o podjęcie działań, które pomogą polskim szkołom przyjąć odpowiednie, dostosowane do polskiej rzeczywistości edukacyjnej zasady dotyczące używania smartfonów w szkołach. Proszę również o umożliwienie szkołom zachowania autonomii w zakresie ustalania zasad korzystania ze smartfonów w placówkach, a także o wysłuchanie oraz uwzględnienie opinii dzieci i młodzieży – napisała 24 października Monika Horna-Cieślak do Barbary Nowackiej, ministry edukacji.
RPD wyjaśniła, że za granicą pojawiło się wiele publikacji wskazujących na zróżnicowane skutki korzystania przez uczniów ze smartfonów. Pojawiają się także argumenty podkreślające niejednoznaczne wyniki badań dotyczących wpływu zakazu na poprawę wyników w nauce.
Zdaniem RPD, szkoły jako instytucje mające wgląd w indywidualne sytuacje uczniów, wydają się najlepiej przygotowane do podejmowania decyzji o szczegółowych zasadach używania urządzeń ekranowych, ale warto je w tym wesprzeć. Zasady korzystania ze smartfonów powinny uwzględniać potrzeby wszystkich uczniów, również tych ze specjalnymi wymaganiami, którzy mogą wykorzystywać urządzenia do monitorowania stanu zdrowia lub jako narzędzia wspierające naukę i komunikację z rówieśnikami.
W odpowiedzi z 3 kwietnia resort wyjaśnił, iż podejmowane przez MEN działania w zakresie dookreślenia, czy korzystanie ze smartfonów w szkole jest jednoznacznie szkodliwe, nie prowadziły do jednoznacznych wniosków. W porozumieniu z Instytutem Badań Edukacyjnych podjęto próbę stworzenia rekomendacji dotyczących standardów i sposobów wykorzystania smartfonów w szkołach podstawowych. W projekcie prowadzonym przez IBE przyjęto założenie, że szkoła może stworzyć uczniom okazję do korzystania ze smartfona w celach poznawczych.
Resort edukacji wyjaśnił, że na obecnym etapie nie prowadzi prac legislacyjnych w zakresie dostępu do smartfonów w szkołach. Natomiast ewentualna zmiana przepisów będzie poddana szerokim konsultacjom społecznym, w tym zwłaszcza z udziałem ekspertów i nauczycieli. MEN wyraziło jednocześnie opinię, że ewentualnym ograniczeniem używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych powinni zostać objęci w pierwszej kolejności uczniowie klas I-III szkoły podstawowej.
Odpowiedź ME na wystąpienie RPD smartfony