Kontrole w środkach transportu publicznego mniej stresujące dla dzieci

W sprawie skarg dotyczących przeprowadzania kontroli małoletnich pasażerów w środkach transportu zwróciła się Rzeczniczka Praw Dziecka do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

W piśmie z 29 kwietnia Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła uwagę, że osoby zgłaszające do Biura RPD miały zastrzeżenia zarówno do samej kontroli, jak i jej przebiegu.

Pismo do Dyrektora ZTM ws. kontroli małoletnich

– Zgłoszenia dotyczą zastrzeżeń w szczególności w zakresie traktowania małoletnich podczas kontroli, wypraszania ich z pojazdów poza przystankiem docelowym – w różnych częściach miasta (niekiedy odległych od przystanku docelowego dla małoletniego), braku wsparcia w stresujących dla małoletnich sytuacjach kontroli ważności biletu – napisała Monika Horna-Cieślak.

Biuro RPD w sprawach indywidualnych zwracało się do dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie z prośbą o szczególne zwrócenie uwagi na traktowanie małoletnich w środkach transportu publicznego. Zachęcano do przeprowadzania działań edukacyjnych na rzecz wykazywania się przez pracowników wrażliwością, cierpliwością i zrozumieniem dla sytuacji dzieci – jako podróżnych małoletnich pasażerów, podczas kontroli w środkach transportu publicznego.

Teraz Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się więc z prośbą o udzielenie informacji, czy zostały podjęte działania w sprawie poprawy jakości traktowania małoletnich pasażerów. A także: czy i z jaką częstotliwością prowadzone są szkolenia dla kontrolerów i kierowców co do sposobu traktowania małoletnich oraz ile skarg wpłynęło do ZTM w Warszawie na przeprowadzone kontrole małoletnich (z rozróżnieniem na wiek dzieci).