RPD pyta o subwencję oświatową w edukacji domowej

Rzeczniczka Praw Dziecka, wsłuchując się w głosy rodziców i uczniów korzystających z edukacji domowej, mając na uwadze dobro dzieci, w tym ich prawo do edukacji, wystąpiła do Ministerstwa Edukacji Narodowej o informację czy planuje zmiany w zasadach naliczania subwencji oświatowej na uczniów w edukacji domowej w 2025 r.

Podstawą ustalenia wysokości subwencji oświatowej jest przeliczeniowa liczba uczniów ogółem, otrzymywana przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników. Jej wysokość w przypadku uczniów korzystających z edukacji domowej jest niższa niż dla uczniów kształcących się stacjonarnie, w szkole.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi w latach 2023 i 2024 liczba uczniów, którzy uczą się w edukacji domowej, jest przeliczana według wskaźnika 0,8. To znaczy, że szkoła na ucznia w edukacji domowej dostaje 0,8 kwoty przeznaczonej dla dziecka w edukacji stacjonarnej.

Jeśli jednak w danej szkole jest więcej niż 200 takich uczniów, to wskaźnik spada do 0,2 lub 0,4, w zależności od tego, jaki procent uczniów danej szkoły spełnia obowiązek szkolny lub korzysta z edukacji domowe względem ogólnej liczby uczniów.

Organizacje zajmujące się edukacją domową zwracają uwagę, że wysokość subwencji oświatowej jest w ten sposób znacząco obniżona, co przekłada się na trudności w funkcjonowaniu placówek prowadzących tę formę nauczania. Zwłaszcza tych, gdzie większość lub wszyscy uczniowie są w edukacji domowej.

W rozporządzeniu dotyczącym podziału subwencji oświatowej na 2024 r. utrzymano zasady obniżające wysokość subwencji naliczanej na uczniów w edukacji domowej wprowadzone w 2023 r. Zdaniem części organizacji takie regulacje są dyskryminujące i mogą utrudniać uczniom korzystanie z edukacji domowej.

Monika Horna-Cieślak podkreśla w piśmie z 11 sierpnia, że ta problematyka jest przez nią uważnie monitorowana. Stąd jej pytania do MEN. – Czy planowane jest uwzględnienie w przepisach dotyczących sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2025 r. zmian w zakresie wysokości subwencji oświatowej naliczanej na uczniów w edukacji domowej? Czy planowane jest zwiększenie liczby uczniów, do których stosuje się wskaźnik przeliczeniowy 0,8? Czy rozważane jest przywrócenie jednolitego wskaźnika przeliczeniowego na wszystkich uczniów korzystających z edukacji domowej? – czytamy w piśmie Rzeczniczki do resortu edukacji.

Pismo Rzeczniczki Praw Dziecka do do Ministerstwa Edukacji Narodowej