Dzieci z ADHD nie mogą być wykluczone edukacyjnie. Ponowny apel RPD

O objęcie dzieci z ADHD kształceniem specjalnym oraz zabezpieczenie w związku z tym środków finansowych w subwencji oświatowej apeluje ponownie do Ministerstwa Edukacji Narodowej Rzeczniczka Praw Dziecka.  

Dzieci z ADHD nie mogą być wykluczone edukacyjnie. Rzeczniczka Praw Dziecka apeluje do MEN

Monika Horna-Cieślak ponownie poprosiła w piśmie z 8 października o wskazanie, jakie działania są już na etapie realizacji lub są planowane oraz w jakim czasie celem poprawy sytuacji dzieci z diagnozą ADHD.

Pismo RPD do Ministerstwa Edukacji Narodowej

To ponowny apel Moniki Horna-Cieślak. Poprzednio Rzeczniczka Praw Dziecka prosiła MEN 8 sierpnia o podjęcie pilnych działań zmierzających do przyznania wsparcia adekwatnego do potrzeb dzieciom z ADHD poprzez stosowne zmiany w prawie, które umożliwią im m.in. korzystanie ze wsparcia nauczyciela współorganizującego kształcenie. Apelowała o rozważenie rozwiązań mających na celu poprawę jakości szkoleń dedykowanych nauczycielom oraz ich efektywności. Rzeczniczka zaakcentowała także konieczność zwrócenia uwagi w planowanych zadaniach na współpracę najważniejszych środowisk wychowawczych, domu i szkoły, której podstawą jest prawidłowa komunikacja.

Rzeczniczce Praw Dziecka została przedstawiona sytuacja dzieci z diagnozą ADHD. Rodzice mówili o pomijaniu potrzeb ich dzieci poprzez brak reakcji Ministerstwa Edukacji na wielokrotnie zgłaszane problemy, co jawi się jako wykluczenie edukacyjne tej grupy. Działania rodziców od wielu lat skoncentrowane są na tym, by zaburzenia hiperkinetyczne, w tym hiperkinetyczne zaburzenia zachowania znalazły się w katalogu niepełnosprawności uprawniającym do uzyskania w poradni psychologiczno-pedagogicznej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wiązałoby się to bezpośrednio z przeznaczeniem na ten cel środków subwencji oświatowej, a co za tym idzie – zagwarantowania specjalistycznych zajęć oraz możliwości skorzystania przez ich dzieci ze wsparcia nauczyciela współorganizującego proces kształcenia – w sytuacji, gdy orzeczona zostanie taka potrzeba.

– Podejmowane przeze mnie interwencje wyraźnie pokazują, że sytuacja dzieci z ADHD jest trudna. Zdarza się, że nawet w przypadkach, gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oprócz diagnozy ADHD jest również diagnoza spektrum autyzmu, dyrektor nie zatrudnia nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. To niedopuszczalne – zaznaczyła Monika Horna-Cieślak.