RPD apeluje o program dedykowany przedszkolakom

Dzieci w przedszkolu

Jest „Dobry start”, jest „Aktywny rodzic”. – Niezrozumiały jest brak programu wsparcia na rzecz dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym – napisała Monika Horna-Cieślak w piśmie do Ministry Rodziny prosząc o rozważenie działań w tym zakresie.

Rozporządzenie Rady Ministrów z 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” wprowadziło do polskiego systemu prawnego świadczenie dobry start, realizowane w ramach rządowego programu „Dobry Start”. Świadczenie skierowane jest do dzieci w wieku szkolnym. Oznacza to, że dzieci uczęszczające do przedszkoli nie są nim objęte, choć początek roku szkolnego także dla ich rodzin wiąże się z dodatkowymi wydatkami, m.in. związanymi z zakupem przyborów, materiałów dydaktycznych.

– Edukacja przedszkolna jest niezwykle ważna, ponieważ wpływa na rozwój dzieci w wieku 3-6 lat – podkreśliła w piśmie z 31 października Rzeczniczka Praw Dziecka. – Przedszkola oferują różnorodne programy edukacyjne, które wspierają rozwój społeczny, emocjonalny oraz edukacyjny dzieci. W mojej ocenie dzieci w wychowaniu przedszkolnym zostały wykluczone z wszelkich programów wsparcia dla rodzin w wydatkach związanych z edukacją na tym poziomie – dodała.

1 października 2024 r. weszła natomiast w życie ustawa wprowadzająca program „Aktywny Rodzic”. To element kompleksowej reformy systemu wspierania opieki nad dziećmi do lat 3.

Oznacza to, że uprawnieni świadczeniobiorcy sprawujący opiekę nad dziećmi w wieku szkolnym zostali objęci wsparciem finansowym z programu „Dobry Start”, zaś uprawnieni świadczeniobiorcy sprawujący opiekę nad dziećmi do lat 3 – programem „Aktywny Rodzic”. – Rodzice bądź opiekunowie dzieci w wieku przedszkolnym nie mają dedykowanego im wsparcia – podkreśliła Rzeczniczka Praw Dziecka.

Tymczasem rodziny z dziećmi w wieku przedszkolnym również stają przed wyzwaniami, w tym związanymi z kosztami opieki nad dziećmi i zapewnieniem im odpowiednich warunków do rozwoju. – W związku z tym, widzę potrzebę dalszych działań, które umożliwiałyby wprowadzenie nowych form wsparcia na rzecz wyrównywania szans dzieci w wychowaniu przedszkolnym – napisała Monika Horna-Cieślak. I zwróciła się z prośbą do Ministry Rodziny o rozważnie przedmiotowej propozycji oraz przedstawienie stanowiska w tej sprawie.