Prawa dziecka w biznesie i mediach  

Rozmowa z młodym człowiekiem może zabezpieczać go niczym tarcza przed zagrożeniami w sieci. Takie m.in. wnioski płyną z debaty „Prawa dziecka w biznesie i mediach – Jak chronić najmłodszych przed nadużyciami?” Rzeczniczkę Praw Dziecka reprezentowała Katarzyna Hernandez, dyrektorka Zespołu Edukacji Cyfrowej i Bezpieczeństwa BRPD.

Debata odbyła się w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej 20 listopada, w Międzynarodowym Dniu Praw Dziecka. Zaproszeni goście rozmawiali o prawach dziecka w biznesie i mediach. Współczesny świat stawia przed dziećmi liczne wyzwania, które mogą prowadzić do nadużyć. W kontekście praw dziecka niezwykle istotne jest zrozumienie tego jak reklama, marketing i obecność dzieci w mediach wpływają na ich rozwój i dobrostan. Celem debaty było nie tylko podniesienie świadomości na temat istniejących zagrożeń, ale również wypracowanie rozwiązań, które pomogą w skutecznej ochronie dzieci w dzisiejszym, cyfrowym świecie.

Katarzyna Hernandez, dyrektorka Zespołu Edukacji Cyfrowej i Bezpieczeństwa BRPD zaznaczyła, że o prawach dziecka należy pamiętać codziennie, również przy tworzeniu aktów prawnych lub kampanii skierowanych do młodych ludzi. – Jeżeli dzieci spędzają dużo czasu w social mediach, to czegoś w nich poszukują. Dobrze jest z nimi porozmawiać i dopytać, czego im brakuje w życiu rodzinnym czy w szkole, co znajdują w internecie. Badania pokazują, że szukają kontaktu, a internet jest dla nich źródłem wiedzy i rozrywki – mówiła Katarzyna Hernandez. Przypomniała, że uchwalenie Konwencji o prawach dziecka odbyło się z polskiej inicjatywy 35 lat temu, kiedy nie istniało jeszcze tak rozbudowane środowisko cyfrowe.

– Komitet Praw Dziecka zauważył ten problem i w 2001 r. powstał 25. komentarz do Konwencji, który w całości jest dedykowany prawom dziecka w świecie cyfrowym – zaznaczyła ekspertka. Podkreśliła, że jest on oparty na czterech filarach. Na czoło wybija się dobro dziecka, należy też pamiętać o prawie dziecka do bycia wysłuchanym oraz prawie do życia, przeżycia i rozwoju, czyli zapewnieniu bezpiecznego rozwoju w świecie cyfrowym.

Katarzyna Hernandez dodała, że Rzeczniczka Praw Dziecka planuje kampanię na temat wizerunku młodych osób w sieci.

Cała debata jest do obejrzenia na kanale You Tube Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego.