Prawa dziecka w szkole. Webinar Instytutu Zwinnej Edukacji

Prawo uczniów do odpoczynku i zniesienie punktowej oceny zachowania. Te postulaty wybrzmiały najmocniej podczas webinaru „Prawa dziecka a szkoła”, zorganizowanego przez Instytut Zwinnej Edukacji. W wydarzeniu uczestniczyli Rzeczniczka Praw Dziecka oraz Łukasz Korzeniowski z Zespołu Edukacji i Wychowania Biura RPD.

Webinar, który odbył się 21 stycznia, moderowali Justyna Durszewicz oraz Jarek Durszewicz z Instytutu Zwinnej Edukacji i Fundacji „Szkoła bez ocen”. Rozmowa dotyczyła praktycznych wyzwań związanych z przestrzeganiem praw dziecka w szkolnej rzeczywistości. Padło m.in pytanie, czy prawa dziecka są w polskiej szkole przestrzegane?

Monika Horna-Cieślak opowiadała, że do Biura RPD docierają zgłoszenia dotyczące sytuacji, gdzie w zakresie praw dziecka wymagane jest wsparcie instytucjonalne. Jest to więc pogląd na polską szkołę z perspektywy poszukiwania pomocy i wsparcia. Niezależnie od tego Rzeczniczka i pracownicy Biura RPD spotykają się z uczniami, nauczycielami, przedstawicielami szeroko rozumianych zawodów związanych z edukacją. I tutaj ten pogląd już jest inny, bo widać zaangażowanie nauczycieli, ich przekonanie o tym, że wykonują ważną pracę i że dzieci są ważne. Opowiadają o fantastycznych pomysłach, które dają niesamowitą energię, by zmieniać na lepsze szkolną rzeczywistość.

Rzeczniczka Praw Dziecka podkreśliła również, jak istotne jest prawo uczniów do odpoczynku. W przypadku dorosłych czas ich pracy unormowany jest kodeksowo. Tymczasem młodzi ludzie muszą spędzać w szkole nawet 43 – 45 godzin w tygodniu. Stąd m.in. apele o to, by na okres ferii czy świąt nie zadawać uczniom prac domowych, a zaraz po wolnym – nie organizować sprawdzianów czy kartkówek.

Jak dodał Łukasz Korzeniowski, w Biurze RPD trwają analizy, czy istnieje możliwość systemowego rozwiązanie problemu obciążenia uczniów nauką i obowiązkami szkolnymi w czasie, który jest ich czasem wolnym.

Monika Horna-Cieślak podkreśliła także, że jej celem na tę kadencję jest zniesienie punktowej oceny zachowania, o co zabiega ze swoim społecznym zastępcą Janem Gawrońskim. Rozmówcy zgodzili, że ocenianie zachowania w polskiej szkole wymaga dogłębnych zmian. A zmiany w systemie oświaty powinny być ukierunkowane na dobrostan dzieci.