Co dostałeś na półrocze? Czyli o zasadach klasyfikacji

W szkołach trwa klasyfikacja śródroczna. Innymi słowy: ustalanie ocen z zajęć edukacyjnych oraz zachowania po pierwszym półroczu. Spójrzmy, co o tym procesie mówi prawo.

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest klasyfikacja śródroczna. Ustawa o systemie oświaty definiuje ją jako okresowe podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania oraz ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych. Taki proces musi odbyć się co najmniej raz w roku szkolnym. Co oznacza, że klasyfikacji może być więcej, jeśli tak ujmuje to statut Twojej szkoły (choć, dodajmy, takie rozwiązanie jest rzadko spotykane).

Co w prawie i statucie piszczy

Warto pamiętać, że przepisy regulujące ustalanie ocen na półrocze znajdziesz w Ustawie o systemie oświaty, rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych oraz w statucie szkoły.

Zapewne interesuje Cię, jakie są zasady ustalania ocen śródrocznych i jaką ocenę powinieneś otrzymać. Cóż, być może zaskoczy Cię to, ale nie ma uniwersalnych zasad. Nawet to, w jakiej skali otrzymasz oceny na półrocze, zależy, znów, od statutu Twojej szkoły. W większości oceny ustalane są w dobrze znanej Ci skali 1-6, ale są szkoły, w których skala jest inna. A nawet takie, w których ocena śródroczna jest opisowa. I tak – termin klasyfikacji śródrocznej także określa statut szkoły.

Nie da się również odpowiedzieć na pytanie, co powinieneś zrobić, aby otrzymać konkretną ocenę. To zależy od wymagań edukacyjnych ustalonych przez nauczyciela. Zgodnie z ustawą, nauczyciel na początku każdego roku szkolnego musi poinformować uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania poszczególnych śródrocznych ocen klasyfikacyjnych.

Uzasadnienie i opinia

Pamiętaj, że śródroczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne. Powinni to uzasadnić w sposób określony przez statut szkoły. Podobnie Twój wychowawca powinien uzasadnić Ci ustaloną ocenę zachowania. Wcześniej jednak musi zasięgnąć Twojej opinii (czyli spytać, jak oceniasz swoje zachowanie), opinii innych uczniów oraz nauczycieli. Ci ostatni oraz rada pedagogiczna nie mogą jednak obniżyć Ci oceny zachowania.

To nie koniec roku!

Warto pamiętać, że przy klasyfikacji śródrocznej nie dzielimy ocen na pozytywne i negatywne, jak ma to miejsce przy klasyfikacji rocznej (wtedy oceną negatywną jest niedostateczna). Oznacza to, że nie można nie zdać półrocza. Przepisy mówią tylko o tym, że jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że Twój poziom osiągnięć edukacyjnych uniemożliwia Ci lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła ma obowiązek umożliwić Ci uzupełnienie braków.

Te zasady obowiązują zarówno w szkołach publicznych, jak i niepublicznych. Zgodnie z prawem szkoła niepubliczna stosuje zasady klasyfikowania uczniów, o których mowa w rozdziałach 3a i 3b ustawy o systemie oświaty.