Rola pedagoga we wsparciu dzieci w środowiskach wykluczonych

Z pytaniem o stan prac nad działaniami na rzecz dzieci korzystających z placówek wsparcia dziennego zwrócił się Adam Chmura, zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka do resortów edukacji oraz rodziny.

W Biurze RPD szczegółowo analizowane jest obecnie zagadnienie pracy pedagogów z dziećmi w środowiskach wykluczonych. Kwestia ta stanowiła również przedmiot korespondencji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kierowanej do MEN w kontekście przekazania petycji w sprawie potrzeby opracowania i przyjęcia ustawy o zawodzie pedagoga w kontekście pracy pedagogów z dziećmi w środowiskach wykluczonych. Adam Chmura, zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka w piśmie z 2 lutego do MEN poprosił resort edukacji o przekazanie kopii zajętego stanowiska.

Wcześniej w piśmie do MRPiPS z 4 października ubiegłego roku Rzeczniczka Praw Dziecka sygnalizowała zdiagnozowane obszary problemowe w ustawie z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

https://brpd.gov.pl/2024/10/09/rpd-pyta-o-wsparcie-dzienne-dla-dzieci/

Monika Horna-Cieślak wskazała wówczas, że do placówek wsparcia dziennego uczęszczają nierzadko dzieci zaniedbane wychowawczo, pochodzące z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zwróciła uwagę na niepokojące wnioski zawarte w raporcie S.O.S. Wsparcie Organizacji Streetworkerskich. Alarmują, że do pracy z dziećmi ulicy angażowane są także osoby niemające wykształcenia wymienionego we wspomnianej ustawie. Są to m.in. osoby posiadające bliżej nieokreślone sportowe patenty, bez przygotowania pedagogicznego i trenerzy różnego rodzaju miękkich umiejętności. Są wśród nich osoby, które zgodnie z zapisem prawnym znajdującym się we wspomnianej ustawie, w art. 26 pkt. 1b mają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe i udokumentowany co najmniej 3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną. Niemniej, nie ma kryteriów co do tego, jakiego rodzaju ma to być praca i w jakim charakterze.

– Wobec skierowania do Biura Rzecznika Praw Dziecka stanowiska Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk w sprawie potrzeby stworzenia ustawy o zawodzie pedagoga w kontekście pracy pedagogów z dziećmi w środowiskach wykluczonych, a także uwzględniając wnioski przekazane przez prof. Małgorzatę Michael, gdzie podkreślono, iż szczególnej uwagi wymagają placówki wsparcia prowadzone w formie podwórkowej podjęłam pogłębioną analizę zapisów ustawowych dotyczących placówek wsparcia dziennego – tłumaczyła Rzeczniczka Praw Dziecka.

Dodatkowo teraz do MRPiPS Adam Chmura, zastępca RPD skierował kolejne pismo odnoszące się do sytuacji dzieci korzystających z placówek wsparcia dziennego oraz – związanych z tą tematyką – zdiagnozowanych obszarów problemowych w obrębie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Zwraca w nim uwagę m.in. na: wymagane kwalifikacje oraz doświadczenie osoby pełniącej funkcję wychowawcy, kryteria związane z wymaganym doświadczeniem osoby prowadzącej terapię czy nieokreślone zasady współpracy z podmiotami leczniczymi. – Zwracam się z uprzejmą prośbą o analizę problematyki przedstawionej w wystąpieniu Rzeczniczki Praw Dziecka z 4 października 2024 r. oraz o udzielenie na nie odrębnej odpowiedzi – wskazał Adam Chmura.