Dziecięcy Telefon Zaufania na wrocławskim tramwaju

Rzecznik Praw Dziecka i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu rozpoczęli wspólną kampanię społeczną promującą Dziecięcy Telefon Zaufania 800 12 12 12. Od dziś po Wrocławiu będzie jeździł specjalnie oklejony tramwaj, wyświetlane będą też informacje o telefonie i czacie internetowym.

Uruchomiony przeze mnie całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania 800 12 12 12 oraz specjalny czat internetowy pełnią rolę „poradni pierwszego kontaktu” dla dzieci i młodzieży w całej Polsce. Dzięki współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Edukacji i Nauki nasi eksperci dyżurujący przy telefonie i czacie udzielają wszechstronnego wsparcia potrzebującym. Nie tylko w zakresie pomocy psychologicznej, co jest oczywiście podstawowym zadaniem, lecz także przy rozwiązywaniu problemów szkolnych – tłumaczy Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.

Promocja telefonu zaufania 800 12 12 12 znalazła się na dwukierunkowym tramwaju typu Skoda 19T, stacjonującym w Zajezdni Tramwajowej Borek. Pojazd obsługiwał będzie różne linie na terenie niemal całego miasta.

Pandemia koronawirusa i wywołana nim izolacja pociągnęła ze sobą kolejną pandemię. Pandemię niepokoju, depresji, strachu, niepewności i agresji. To mnóstwo emocji, z którymi młodzi ludzie nie zawsze mogą sobie poradzić – zauważa prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Jako społecznie odpowiedzialny przewoźnik od dawna włączamy się w walkę z takimi właśnie negatywnymi zjawiskami i cieszymy się, że i tym razem będziemy mogli pomóc.

W Dziecięcym Telefonie Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 oraz na czacie internetowym czat.brpd.gov.pl przez całą dobę, codziennie, przez cały rok, dyżurują eksperci, którzy udzielają pomocy dzieciom i młodzieży. Telefon i czat są darmowe. Można zadzwonić także z telefonu komórkowego, a do czatu nie trzeba ściągać żadnych aplikacji i nie trzeba się logować. Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci.

Numer zaufania dla dzieci i młodzieży doskonale wpisuje się w naszą kampanię Wrocław bez Przemocy. Na przystankach, biletomatach, monitorach w autobusach i tramwajach publikujemy informacje, gdzie i jak można uzyskać pomoc. Chcemy uwrażliwiać mieszkańców, by reagowali na przemoc. Wiedzieli, że są różne rodzaje przemoc i wiedzieli, gdzie i do kogo się zwrócić – mówi Joanna Nyczak, dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia.