SOS
Strefa dziecka
Strefa dorosłego
O rzeczniczce
Aktualności
Realizacja nauki w trakcje leczenia dzieci na oddziale dziennym psychiatrycznym wspiera proces terapeutyczny – podkreśliła Monika Horna-Cieślak w piśmie skierowanym do resortu zdrowia 31 lipca br. Odniosła się krytycznie do propozycji zmian w rozporządzeniu w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, które skreślają taką możliwość.
W projekcie rozporządzenia proponuje się m.in., by dzieci korzystające z leczenia w dziennym oddziale psychiatrycznym mogły realizować obowiązek szkolny w innych miejscach, np. w szkole, do której regularnie uczęszczają lub w formie edukacji domowej. Zdaniem Ministerstwa Zdrowia wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwi podmiotom leczniczym, realizującym świadczenia gwarantowane z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień w ramach Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży – II poziom referencyjny, kontynuację realizacji świadczeń oraz utrzymanie ich dostępności na dotychczasowym poziomie.
Zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka to niedopuszczalne. – Projektowe zniesienie obowiązku realizacji w miejscu udzielania świadczeń obowiązku szkolnego w czasie roku szkolnego stoi w sprzeczności z założeniem reformy systemu szeroko pojętego wsparcia dla dzieci i młodzieży doświadczających zaburzeń psychicznych oraz z założeniami nowego modelu opieki psychiatrycznej nad małoletnimi, w których wyrażono koncentrację na wewnątrzsektorowej oraz międzysektorowej współpracy – napisała Monika Horna-Cieślak. Podkreśliła, że zmiana nie służy małoletniemu. – Może zaburzać proces terapeutyczny z uwagi na: logistykę związaną z koniecznością realizacji obowiązku szkolnego poza miejscem udzielania świadczeń, brak bliskiej współpracy między zespołem leczniczo-terapeutycznym a kadrą pedagogiczną, brak możliwości treningu małoletniego w powrocie do środowiska – wylicza RPD.
I dodaje, że proponowane rozwiązania powinny dążyć do tego, by dzieci i młodzież korzystające z takich świadczeń mogły w sposób jak najdogodniejszy spełniać obowiązek szkolny lub nauki.
Uwagi do projektu zmian w rozporządzenia w podobnym duchu wnieśli również m.in.: dr Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik, pełnomocnik Ministra Zdrowia do spraw reformy psychiatrii dzieci i młodzieży, dr Tomasz Rowiński ze Szkoły Głównej Handlowej ThinkThank#SGH dla ochrony zdrowia.
– Modyfikacja przepisów powinna w pierwszej kolejności służyć beneficjentowi zmiany, w tym przypadku: małoletniemu pacjentowi. Dlatego proszę o uwzględnienie przedstawionych uwag w toku prac legislacyjnych nad rozporządzeniem – podsumowała Monika Horna-Cieślak.
Rzeczniczka Praw Dziecka do Ministerstwa Zdrowia