Neuroróżnorodni uczniowie potrzebują mądrego wsparcia

O sytuacji uczniów neuroróżnorodnych w polskich szkołach mówił podczas konferencji „Organizacja pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych” Jan Gawroński, społeczny zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka.

Konferencja zorganizowana przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim odbyła się 12 września 2024 r. w Toruniu.

Jan Gawroński w swoim wystąpieniu podkreślił potrzebę dostosowania edukacji do indywidualnych potrzeb uczniów w spektrum autyzmu, ADHD, ADD oraz z Zespołem Tourette’a. Zaapelował o mądre wsparcie ze strony nauczycieli i dyrekcji, wskazując na konieczność stworzenia dostępnej przestrzeni edukacyjnej, która zapewni psychologiczne bezpieczeństwo oraz komfort nauki. Podkreślił, że szkoły powinny być miejscem wolnym od barier sensorycznych, a realizacja zaleceń dotyczących kształcenia specjalnego powinna być priorytetem.

W konferencji udział wzięli także m.in.: Mariusz Biniewski, Lubuski Kurator Oświaty oraz Izabela Ziętek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Mariusz Biniewski zwrócił uwagę na wyzwania związane z pracą w zróżnicowanych zespołach i znaczenie edukacji włączającej. Prof. Mirka Dziemianowicz, psycholożka i pedagożka, podkreśliła rolę liderów w organizowaniu kształcenia uczniów z własnymi potrzebami edukacyjnymi, natomiast Grażyna Dziedzic, Kujawsko-Pomorska Kurator Oświaty omówiła wsparcie dla osób ze szczególnymi potrzebami.