Sztuczna inteligencja w opiece zdrowotnej

O transformacji sektora ochrony zdrowia w kierunku rozwiązań przewidujących, wyprzedzających, spersonalizowanych i partycypacyjnych, która jest jednym z kierunków działań Ministerstwa Zdrowia w Polsce mówiono na posiedzeniu wspólnym Komisji Zdrowia oraz Komisji Cyfryzacji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Rzeczniczkę Praw Dziecka reprezentowała Justyna Oknińska-Janzen z Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych BRPD.

Na posiedzeniu Ministerstwo Zdrowia 9 października przedstawiło też etapy procesu wdrażania centralnej e-rejestracji. Odpowiada ona na następujące problemy w obszarze umawiania i zarzadzania wizytami:

  • brak dostępu w jednym miejscu do informacji o możliwościach zapisu na wizytę;
  • długi czas oczekiwania na wizytę;
  • archaiczny sposób zapisywania na wizytę (np. zeszyt);
  • bardzo wysoki procent nieodwoływanych wizyt blokujący oczekującym dostęp do świadczeń medycznych;
  • niewystarczająca transparentność systemu kolejkowania i brak możliwości skutecznego zarządzania świadczeniami.

Rozwiązania oparte na algorytmach sztucznej inteligencji odgrywają coraz większą rolę w obszarze zdrowia. Usprawniają pracę, zwiększają efektywność i wydajność personelu medycznego, a dzięki temu stwarzają możliwość realizacji świadczeń zdrowotnych przy coraz bardziej ograniczonych zasobach ludzkich. Zastosowanie mechanizmów sztucznej inteligencji w zdrowiu oznacza dla personelu medycznego więcej czasu dla pacjenta, usprawnienie procesu diagnostyki np. poprzez podpowiedzi w zakresie zalecanego postępowania, alarmowanie o w sytuacjach krytycznych oraz odciążenie od części obowiązków administracyjnych. Zastosowanie mechanizmów AI oznacza zatem dla pacjenta poczucie bezpieczeństwa oraz szybszy dostęp do świadczeń.

Rozwiązania AI znajdują zastosowanie m.in. w: diagnostyce, leczeniu oraz wspomaganiu decyzji klinicznych (np. analiza badań w diagnostyce obrazowej), monitorowaniu stanu zdrowia pacjenta, predykcji, zwiększeniu personalizacji leczenia, ale także w usługach ułatwiających i usprawniających pracę placówek medycznych oraz ich pracowników (np. tworzenie ustrukturyzowanych notatek z wizyty pacjenta).