SOS
Strefa dziecka
Strefa dorosłego
O rzeczniczce
Aktualności
17 października odbyło się już III posiedzenie Zespołu ds. Partycypacji Dzieci i Młodzieży, który działa przy Rzeczniczce Praw Dziecka.
Podczas posiedzenia, które prowadziła prof. Ewa Jarosz, przewodnicząca zespołu, przeprowadzono dyskusję nad koncepcją realizacji strategii na rzecz partycypacji dzieci i młodzieży, której przygotowanie jest głównym celem działania zespołu. Debatowano też nad powołaniem zespołów tematycznych. Członkowie zespołu przygotowali projekt konspektu strategii, nad którym będą pracować w najbliższych tygodniach.
Październikowe posiedzenie było także okazją do uroczystego wręczenia powołań tym z członków, którzy byli nieobecni podczas inauguracji prac zespołu. Powołania wręczały: Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka, Renata Bem, dyrektor generalna UNICEF Polska oraz prof. Ewa Jarosz.
Zespół ds. Partycypacji Dzieci i Młodzieży został powołany 26 sierpnia jako wspólny projekt RPD i UNICEF Polska. To pierwsza taka inicjatywa w kraju. Tworzą go młodzi aktywiści, ich rodzice, eksperci z różnych dziedzin, redaktorzy poruszający tematykę społeczną, w tym praw dzieci, a przewodniczy mu prof. Ewa Jarosz.
Celem Zespołu jest wypracowanie narodowej strategii działań wzmacniających partycypację dzieci i młodzieży w Polsce. To wyzwanie, z którym dotąd nikt się nie mierzył. Jest to jednak również paląca potrzeba, bo aktywizm i partycypacja dzieci niosą z sobą też ryzyka. Lista zadań, jakie stawia sobie Zespół jest długa. To m.in. analiza przepisów prawa krajowego i międzynarodowego dotyczących partycypacji dzieci i młodzieży w kontekście istniejących regulacji, luk prawnych oraz rekomendacji zmian legislacyjnych. A także opracowanie rozwiązań zapewniających ochronę dobra dziecka i bezpieczny udział młodych osób w procesie partycypacyjnym, oraz podejmowanie i promowanie działań mających na celu rozwijanie i wpieranie partycypacji w różnych obszarach życia na szczeblu ogólnokrajowym, regionalnym i lokalnym. Efektem prac Zespołu będzie też przygotowanie i opracowanie materiałów informacyjno-edukacyjnych, przeznaczonych dla różnych grup odbiorców: dzieci, młodzieży, rodziców, osób pracujących z dziećmi oraz innych dorosłych zaangażowanych w procesy decyzyjne dotyczące młodych osób.