W związku z opublikowanym w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów projektem ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do premiera z prośbą o uwzględnienie opinii RPD w dalszych pracach rządu.
Ministerstwo Zdrowia w projekcie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi proponuje:
- doregulowanie kwestii wyglądu opakowania napoju alkoholowego oraz wyglądu i treści zamieszczanych na nim informacji, jak i do materiału, z którego może być wykonane opakowanie – w przypadku opakowań o ilości nominalnej do 300 ml;
- określenie zakazu wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej;
- nałożenia na sprzedawców lub podających napoje alkoholowe obowiązku odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek z jednoczesnym obowiązkiem adresowanym do sprzedawcy lub osoby podającej do żądania okazania powyższego dokumentu, w przypadku wątpliwości co do ukończenia przez nabywcę 18. roku życia.
Monika Horna-Cieślak w całości popiera zaproponowane przez resort zdrowia rozwiązania. – W mojej ocenie są one niewystarczające zarówno dla skutecznej polityki państwa na rzecz wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, jak i ochrony małoletnich obywateli RP przed negatywnymi skutkami szkodliwego spożywania alkoholu. Systemowe ujęcie unormowań mających na celu minimalizację, ograniczenie czy eliminację określonych negatywnych skutków szkodliwego spożywania alkoholu powinno mieć charakter kompleksowy, a nie odpowiadający tylko na doraźne problemy. Wymaga to działań międzyresortowych – wskazała w piśmie z 26 października Rzeczniczka Praw Dziecka.
Rzeczniczka Praw Dziecka do Donalda Tuska Prezesa RM
Konieczne, zdaniem RPD, jest jasne uregulowanie w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi kwestii form sprzedaży napojów alkoholowych w kontekście dopuszczalności albo niedopuszczalności zawierania umów sprzedaży napojów alkoholowych za pośrednictwem Internetu.
Konieczne jest również podjęcie działań na rzecz wprowadzenia zakazu reklamy piwa. – W Polsce reklamowanie napojów alkoholowych jest generalnie zakazane. Zakaz ten można uznać za przestrzegany – także w kontekście reklamowania napojów alkoholowych w przestrzeni internetowej. Wyjątek ustawodawca w tym kontekście przewidział natomiast dla piwa, które jest wyłączone z tego zakazu. Zakaz reklamowania napojów alkoholowych obejmuje również sponsoring imprez masowych oraz imprez i przedsięwzięć kulturalnych, naukowych, sportowych i rozrywkowych o zasięgu ogólnokrajowym przez producentów napojów alkoholowych – za wyjątkiem producentów piwa – podkreśliła Monika Horna-Cieślak.
Niepokojąca, zdaniem RPD, jest rosnąca w Polsce dostępność fizyczna alkoholu mierzona liczbą punktów sprzedaży. Obecnie alkohol można kupić praktycznie w każdym sklepie spożywczym, na stacji benzynowej czy w punktach gastronomicznych. W Polsce nie ma także generalnego ograniczenia czasowego dla sprzedaży alkoholu, przez co jest on dostępny przez całą dobę. – Sytuacja ta wymaga w mojej ocenie stworzenia rozwiązań na rzecz strategicznego ograniczania dostępności fizycznej alkoholu. W tym kontekście popieram kierunki zmian, zaproponowane przez Ministerstwo Zdrowia na rzecz zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych oraz zakazu albo ograniczenia możliwości sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych – zaznaczyła Monika Horna-Cieślak.