Nowy przedmiot w szkole. Edukacja zdrowotna w komisjach sejmowych

Zdrowie

19 listopada Komisje do Spraw Dzieci i Młodzieży oraz Edukacji i Nauki debatowały nad wprowadzeniem w szkole edukacji zdrowotnej. Nowy przedmiot ma uczyć jak zadbać o zdrowie od dzieciństwa do starości. Rzeczniczkę Praw Dziecka reprezentowała Barbara Olszowy z Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych BRPD.

Tematem posiedzenia było sprawozdanie Ministra Edukacji Narodowej z przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac wprowadzania do szkół edukacji zdrowotnej. Przewodnicząca Komisji Edukacji i Nauki Krystyna Szumilas wyjaśniła, że celem nauczania nowego przedmiotu ma być budowanie alfabetyzmu zdrowotnego, czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowania odpowiednich działań profilaktycznych i naprawczych. – Edukacja zdrowotna ma omawiać wiele zagadnień, w tym zagrożenia dla zdrowia, jak prowadzić zdrowy tryb życia oraz jak zadbać o swoje zdrowie od dzieciństwa do starości – mówiła Krystyna Szumilas.

W posiedzeniu udział wzięli również Monika Rosa, przewodnicząca Komisji ds. Dzieci i Młodzieży, posłowie – członkowie obu komisji, przedstawiciele MEN, Ministerstwa Sportu i Turystyki, Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, jednostek samorządu terytorialnego, związków zawodowych i organizacji społecznych, w tym młodzieżowych rad przy organach samorządowych.

Kompleksowe ujęcie

Rzeczniczka Praw Dziecka popiera procedowane rozwiązania. Przedstawicielka Biura RPD wskazała na duże znaczenie i potrzebę ujęcia szeroko rozumianej tematyki zdrowotnej w nauczaniu szkolnym. Zawnioskowała o poszukiwanie rozwiązań, by projektowane zmiany nie generowały dodatkowego obciążenia uczniów poprzez wzrost liczby zajęć lekcyjnych, a także zwróciła uwagę na potrzebę odpowiedniego przygotowania nauczycieli nowego przedmiotu, aby zgodnie z założeniami MEN, mogli pełnić rolę mentorów i przewodników po problematyce zdrowotnej.

Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wskazała, że edukacja zdrowotna może być kluczowym czynnikiem chroniącym przed wszelkiego rodzaju przemocą. Jej zdaniem, podstawa programowa przedmiotu jest środkiem przeciwdziałania seksualizacji. Brak właściwej edukacji zdrowotnej, w tym też seksualnej, jest czynnikiem sprzyjającym sprawcom przemocy.

11 działów tematycznych

Przygotowywany przez MEN projekt rozporządzenia stanowi, że edukacja zdrowotna ma być realizowana w klasach 4-8 szkoły podstawowej (w klasach 4-7 w wymiarze 1 godziny tygodniowo, zaś w klasie 8 w wymiarze w 1 godziny w I półroczu roku szkolnego) oraz w klasach 1-3 szkół ponadpodstawowych (w wymiarze 2 godzin w dwuletnim cyklu nauczania). Podstawa programowa podzielona została na 11 działów tematycznych. Są to: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie, zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień oraz system ochrony zdrowia.

Podstawa programowa powstała we współpracy z Ministerstwem Zdrowia oraz Ministerstwem Sportu i Turystyki. W opracowaniu udział wziął zespół ekspertów, m.in. prof. Zbigniew Izdebski (pedagog, seksuolog i nauczyciel akademicki – koordynator zespołu), dr hab. n. med. Agnieszka Mastalerz-Migas (konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej), dr n. med. Aleksandra Lewandowska (konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży), dr hab. Hubert Makaruk (AWF w Warszawie), dr hab. Anna Szumilewicz (AWFiS w Gdańsku), Monika Staszewicz (Instytut Badań Edukacyjnych), Antonina Kopyt (nauczycielka WDŻwR, edukatorka seksualna) oraz ks. dr Arkadiusz Nowak (Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej).