SOS
Strefa dziecka
Strefa dorosłego
O rzeczniczce
Aktualności
„Nie hejtuj, nie krzywdź. Stopujemy przemoc”. Pod takim hasłem odbyła się debata w sali Sejmiku Śląskiego w Katowicach. To wydarzenie w ramach ogólnopolskiego projektu uczniowsko-nauczycielskiego „Senat na Ty”. Rzeczniczkę Praw Dziecka reprezentowała Weronika Snoch z Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych Biura RPD.
W debacie 17 stycznia uczestniczyła młodzież z kilkunastu szkół średnich z województwa śląskiego, która wspólnie z ekspertami i parlamentarzystami omawiała problem hejtu – jego przyczyny, konsekwencje oraz sposoby przeciwdziałania. W wydarzeniu udział wzięli również: Aleksandra Dyla – śląska Kurator Oświaty, Aleksandra Wentkowska, pełnomocnik Rzecznika Praw Obywatelskich w Katowicach, dr Katarzyna Liber-Kwiecińska z Uniwersytetu Jagiellońskiego, asp. Tomasz Mogielski oraz st. asp. Szymon Czysz z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Sosnowcu oraz Patrycja Wonatowska, psycholożka z Fundacji SEXEDPL.
W swoim wystąpieniu Weronika Snoch z Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych Biura RPD podkreśliła, jak ważne jest to, by w sytuacji, kiedy dziecko zwraca się po pomoc nie unieważniać jego uczuć i problemów, a wysłuchać go i otoczyć wsparciem. Zaznaczyła, że jednym z dostępnych narzędzi prawnych służących do reagowania na hejt są Standardy Ochrony Małoletnich. Określają nie tylko to, jak powinna wyglądać relacja między dorosłym a dzieckiem, ale także na linii dziecko-dziecko.
Weronika Snoch przypomniała, że w Biurze Rzeczniczki Praw Dziecka funkcjonuje Dziecięcy Telefon Zaufania RPD – 800 12 12 12, gdzie młode osoby mogą uzyskać wsparcie, także w sytuacji, gdy doświadczają przemocy rówieśniczej. Wskazała, że elementem niezbędnym do zapobiegania takim sytuacjom jest powszechna edukacja oraz budowanie świadomości.
Wydarzenie dostarczyło młodym osobom wartościowej wiedzy z zakresu problematyki hejtu i przemocy, obejmującej wymiar prawny, społeczny oraz psychologiczny, a także stanowiło platformę do wymiany poglądów, pomysłów i doświadczeń. W wielu wypowiedziach uczniów szkół ponadpodstawowych można było zauważyć trudności, jakie młode osoby identyfikują w związku z definiowaniem hejtu lub brakiem w ich ocenie prawidłowych przepisów prawnych, które chroniłyby osoby pokrzywdzone.