SOS
Strefa dziecka
Strefa dorosłego
O rzeczniczce
Aktualności
Ogłoszenie o konkursie prowadzonym przez Rzecznika Praw Dziecka w celu wyłonienia członka Państwowej Komisji do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15.
Rzecznik Praw Dziecka informuje, że wykonując swoje uprawnienia wynikające z ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o Państwowej Komisji do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 (Dz. U. z 2024 r. poz. 94), dalej zwanej „Ustawą” ogłasza konkurs w celu wyłonienia członka Państwowej Komisji do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, o jakiej mowa w Ustawie, dalej zwanej „Komisją ds. Pedofilii”.
I. Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy Komisja prowadzi działania mające na celu wyjaśnianie przypadków przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, o których mowa w rozdziale XXV ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, popełnionych na szkodę małoletniego poniżej lat 15.
II. Zadania Komisji wynikają z Ustawy i należą do następujących obszarów:
1) wydawanie postanowień o wpisie osób w Rejestrze, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym;
2) badanie sposobu reagowania organów państwa, organizacji i podmiotów oraz osób fizycznych w zakresie wyjaśniania przypadków przestępstw, o których mowa w pkt I, w tym ustalanie przypadków niezawiadomienia właściwego organu o podejrzeniu ich popełnienia;
3) identyfikacja problemów pojawiających się w praktyce ścigania przestępstw, o których mowa w pkt I;
4) działania mające na celu zapewnienie niezwłocznej reakcji organów państwa oraz organizacji i podmiotów w zakresie zwalczania przestępstw, o których mowa w pkt I, a także działania umożliwiające pociągnięcie do odpowiedzialności ich sprawców, opisane w art. 3 ust. 2 Ustawy;
5) działalność prewencyjna, edukacyjna i badawcza, szczegółowo opisana w art. 4 ust. 2 Ustawy;
6) opiniowanie projektów aktów prawnych, których przedmiot dotyczy spraw należących do właściwości Komisji;
7) kierowanie do właściwych organów wniosków o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo o wydanie lub zmianę innych aktów prawnych, których przedmiot dotyczy spraw należących do właściwości Komisji.
III. Komisja w zakresie swojej działalności jest organem niezależnym od innych organów władzy państwowej. W jej skład wchodzi 7 członków, w tym 3 powoływanych przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, 1 powoływany przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej, 1 powoływany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, 1 powoływany przez Prezesa Rady Ministrów, 1 powoływany przez Rzecznika Praw Dziecka.
IV. Powołanie do Komisji oznacza nawiązanie stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
V. W skład Komisji może zostać powołana osoba, która:
1) ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw publicznych;
2) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
3) nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4) spełnia co najmniej jedną z poniższych przesłanek:
5) w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała i nie służyła w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów oraz nie współpracowała z tymi organami;
6) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
VI. Członkiem Komisji nie może być poseł, senator, poseł do Parlamentu Europejskiego lub osoba zajmująca inne niż członek Komisji kierownicze stanowiska państwowe w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, a także radny, wójt (burmistrz, prezydent miasta), zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), sekretarz gminy, skarbnik gminy, członek zarządu powiatu, sekretarz powiatu, skarbnik powiatu, członek zarządu województwa, skarbnik województwa oraz sekretarz województwa. Członkiem Komisji nie może być także osoba, która pełni funkcje społecznego współpracownika albo jest zatrudniona w biurze poselskim, senatorskim, poselsko-senatorskim lub w biurze posła do Parlamentu Europejskiego, lub osoba, która wchodzi w skład organu partii politycznej reprezentującego partię polityczną na zewnątrz oraz uprawnionego do zaciągania zobowiązań lub jest zatrudniona przez partię polityczną na podstawie umowy o pracę, lub świadczy pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej.
VII. Zgłoszenia do konkursu należy przesyłać do dnia 3 lutego 2025 r. elektronicznie na adres e-mail: konkursowa@brpd.gov.pl .
VIII. Zgłoszenie powinno zawierać wszystkie informacje wymagane zgodnie z pkt V i VI niniejszego ogłoszenia. Wskazane jest skorzystanie z wzoru zgłoszenia dołączonego do ogłoszenia.
IX. Do zgłoszenia należy dołączyć:
1) oświadczenie o spełnianiu wymagań, o których mowa w pkt V i VI niniejszego ogłoszenia, a w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r. – także oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy;
2) kopię dokumentów potwierdzających spełnienie przynajmniej jednej z przesłanek wskazanych w pkt V.4) ogłoszenia.
X. Dane osobowe kandydatów będą przetwarzane przez czas trwania konkursu i wyłącznie w celu jego przeprowadzenia, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), dalej „RODO”, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c i lit. e RODO. Wszelkie dodatkowe pytania odnośnie ochrony i przetwarzania danych osobowych pozyskanych w związku z prowadzeniem konkursu należy kierować do Inspektora Ochrony Danych w Biurze Rzecznika Praw Dziecka: rodo@brpd.gov.pl .
XI. Konkurs przeprowadza komisja konkursowa. Konkurs składa się z oceny zgłoszeń oraz rozmowy kwalifikacyjnej. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do dnia 16 lutego 2025 r.
XII. Szczegółowe zasady przeprowadzenia konkursu określa regulamin zamieszczony na stronie internetowej https://brpd.gov.pl wraz ze wzorem zgłoszenia, oświadczeniem lustracyjnym i klauzulą informacyjną.
Regulamin konkursu:
§1. Postanowienia ogólne
§2. Komisja konkursowa
§3. Przebieg konkursu
§4. Postanowienia końcowe
Klauzula informacyjna wzór zgłoszenia i oświadczenie lustracyjne
Wzór zgłoszenia i oświadczenie lustracyjne