SOS
Strefa dziecka
Strefa dorosłego
O rzeczniczce
Aktualności
Uzależnieniom cyfrowym i hazardowi w sieci poświęcone było posiedzenie parlamentarnego zespołu ds. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Rzeczniczkę Praw Dziecka reprezentowały: Monika Kamińska z Zespołu Komunikacji Społecznej, Iwona Leszczyńska z Zespołu Edukacji Cyfrowej i Bezpieczeństwa Sieci oraz Barbara Olszowy z Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych.
Posiedzeniu 21 lutego przewodniczyła Marta Golbik, przewodnicząca zespołu. W spotkaniu udział wzięli parlamentarzyści, przedstawiciele środowiska medycznego (psychiatrzy, terapeuci uzależnień), organizacji społecznych oraz instytucji państwowych.
Zainicjowana przez przewodniczącą dyskusja zogniskowała się wokół niepokojących zjawisk związanych z korzystaniem z Internetu przez dzieci i młodzież: uzależnień cyfrowych (od gier online, mediów społecznościowych), hazardu online oraz tzw. lootboxów.
Uzależnienia cyfrowe związane z dostępem do gier komputerowych, platform społecznościowych i hazardu online stanowią coraz większy problem wśród młodzieży. Według raportu CBOS „Nastolatki w sieci hazardu” z 2017 r. wynika, że już 14-16 – letnie osoby wykazują zainteresowanie hazardem. Jak wynika z doświadczenia i obserwacji specjalistów, wczesny kontakt z hazardem istotnie zwiększa ryzyko uzależnienia w wieku dorosłym. Tymczasem platformy internetowe (media społecznościowe, twórcy platform i gier komputerowych) wykorzystują liczne mechanizmy sterujące tzw. układem nagrody w mózgu, który u dzieci i młodzieży jest bardzo podatny na wpływ, co w efekcie skutkuje szybkim uzależnieniem.
Według raportu opracowanego przez Fundację Warsaw Enterprise Institute w 2024 r. 80 proc. użytkowników korzysta z kasyn nielegalnych. Platformy oferujące nielegalne kasyna online, są zarejestrowane poza granicami Polski i omijają krajowe przepisy służące ochronie użytkownika – nie tworzą zasad bezpiecznej gry, nie przestrzegają przepisów RODO, nie gwarantują pewności wypłat i nie weryfikują tożsamości oraz wieku użytkowników.
Również w grach komputerowych ukryte są mechanizmy hazardowe w postaci tzw. lootboxów (skrzynek). Mogą one mieć także formę zewnętrznych platform służących do wymiany przedmiotów cyfrowych z gier (”skórki”, broń). Ich wartość może osiągać bardzo duże kwoty (rzędu 500 tys. zł). Lootboxy nie są objęte zakazem reklamy i są popularyzowane przez licznych twórców internetowych (youtuberów, streamerów), którzy czerpią zysk z reklamy.
Uczestnicy posiedzenia jednogłośnie opowiedzieli się za pilną potrzebą przeciwdziałania powyższym zagrożeniom. Wśród niezbędnych działań, jakie powinny zostać podjęte wskazano: wprowadzenie skutecznych metod weryfikacji wieku użytkowników, profilaktykę poprzez edukację rodziców, wychowawców i dzieci na temat uzależnień cyfrowych oraz hazardu online oraz pilną nowelizację ustawy o grach hazardowych obejmującą regulacjami mechanizmy losowe (np. lootboxy).
Wypracowanie skutecznych rozwiązań wymaga zarówno współpracy międzyresortowej, jak również współpracy instytucji państwowych z organizacjami społecznymi zajmującymi się tą problematyką. Kwestia uzależnień cyfrowych jest też jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.