SOS
Strefa dziecka
Strefa dorosłego
O rzeczniczce
Aktualności
Rzeczniczka Praw Dziecka przekazała uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.
Wypracowanie zapisów w ramach rozporządzenia MEN jest niezwykle oczekiwane przez nauczycieli. Wśród kluczowych wyzwań zwracają oni uwagę na rozwiązanie obecnego problemu spłaszczenia wynagrodzeń, który uznają za demotywujący dla nauczycieli z większym doświadczeniem. Środowisko zauważa również, że podwyżka pensji nie powinna być konsumowana przez inflację, a trafniejszym rozwiązaniem byłoby powiązanie wynagrodzenia nauczycielskiego ze średnią płacą w gospodarce.
Uwagi do projektu rozporządzenia MEN. Minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli
Adam Chmura, zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka zwrócił się do resortu edukacji z prośbą o działania zmierzającą do zagwarantowania nauczycielom wynagrodzenia odpowiadającego wadze i znaczeniu ich pracy. Poprosił także o uwzględnienie głosu przedstawicieli środowiska nauczycieli.
– Rzecznik Praw Dziecka stoi na stanowisku, że właściwe wynagradzanie nauczycieli, adekwatne do ich wykształcenia, obowiązków i odpowiedzialności, jest kluczowe dla zapewnienia dzieciom odpowiednich warunków kształcenia i wychowania w przedszkolach i szkołach – wskazał w piśmie do MEN Adam Chmura.
Adam Chmura zauważył, że niewystarczające wynagrodzenia nauczycieli jest jednym z czynników prowadzących do wypalenia zawodowego, co z kolei negatywnie wpływa na jakość procesu dydaktyczno-wychowawczego, a tym samym – na sposób zapewnienia przez państwo prawa dzieci do nauki.
– Uznanie (także w wymiarze finansowym) wkładu osób pracujących z dziećmi w przedszkolach i szkołach jest kluczowe nie tylko dla poprawy warunków wykonywania zawodu nauczyciela, ale także dla zwiększenia zainteresowania wykonywaniem tego zawodu. To wszystko przekłada się na sytuację dzieci w jednostkach systemu oświaty – wysoko kwalifikowana i adekwatnie wynagradzana kadra pedagogiczna oznacza wyższy standard realizacji zadań przez przedszkola i szkoły – napisał zastępca Rzeczniczki Praw Dziecka w opinii do projektu rozporządzenia.