Psycholog w szkole tylko z odpowiednimi kwalifikacjami. MEN odpowiada RPD

Dwie osoby siedzące przy biurku.

Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało na wystąpienie Rzeczniczki Praw Dziecka w sprawie kwalifikacji osób zatrudnianych w szkołach i przedszkolach na stanowiskach psychologów.

Wobec informacji dotyczących braku odpowiednich kwalifikacji osób zatrudnianych w szkołach i przedszkolach na stanowiskach psychologów, Monika Horna-Cieślak zwróciła się 15 października ubiegłego roku do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o pogłębioną analizę problemu oraz wskazanie czy proces wydawania zgód na takie działania przez kuratorów jest monitorowany przez resort.

Psycholog w szkole tylko z odpowiednimi kwalifikacjami

– Ministerstwo Edukacji Narodowej zainicjowało i prowadzi działania, których celem jest poprawa jakości i dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i uczniów – czytamy w odpowiedzi.

Odpowiedź MEN na wystąpienie RPD

MEN wskazało, że w zakresie zapewnienia dostępności do pomocy psychologiczno-pedagogicznej działania obejmowały w szczególności określenie w roku 2022 standardu zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach w przepisach prawa oświatowego.

Resort monitoruje także zatrudnienie nauczycieli specjalistów za pośrednictwem Systemu Informacji Oświatowej (SIO). Dodatkowo w Strefie Pracownika SIO powstał raport dla szkół i placówek oświatowych, kuratoriów oświaty oraz jednostek samorządu terytorialnego. W raporcie generowane są dane dotyczące bieżącej sytuacji zatrudniania nauczycieli specjalistów. Ponadto monitorowane jest zapotrzebowanie kadrowe szkół na podstawie ogłoszeń o wolnych miejscach pracy, udostępnianych na stronach kuratoriów oświaty.

Równolegle do procesu monitorowania poziomu kwalifikacji zatrudnionych specjalistów, MEN inicjuje prowadzenie projektów i działań szkoleniowych, których celem jest podnoszenie kompetencji nauczycieli specjalistów, w tym psychologów. Resort kieruje się przy tym zasadą upowszechniania praktyk o potwierdzonej skuteczności i opartych na naukowych teoriach (evidence-based practice).

Jak wskazuje MEN w piśmie do RPD, istotnym wsparciem merytorycznym dla nauczycieli specjalistów, w tym psychologów, są wdrażane do praktyki edukacyjnej Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW). Działania SCWEW dotyczą poprawy dostępności usług edukacyjnych w szkołach ogólnodostępnych dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Obejmują także wsparciem kadrę przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, bazując na specjalistycznych zasobach kadry przedszkoli i szkół specjalnych.

W celu zapewnienia wysokiej jakości edukacji ministerstwo podjęło prace nad przygotowaniem zmiany przepisów w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli w celu poszerzenia kręgu osób, które ukończą studia magisterskie na kierunku psychologia i posiadają przygotowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą, a tym samym mogłyby zostać zatrudnione na stanowisku nauczyciela psychologa.

W porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zaproponowane zostaną również zmiany rozporządzenia w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Zmiany ukierunkowane będą na opisanie wymagań dotyczących przygotowania pedagogicznego psychologów. Ich wprowadzenie umożliwi uznanie kwalifikacji do pracy w oświacie szerszej grupie absolwentów studiów psychologicznych przy zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia.