Żywienie dzieci to kwestia ich zdrowia

Żywieniu w żłobkach i przedszkolach poświęcone było posiedzenie parlamentarnego zespołu ds. jakości żywienia dzieci w placówkach opiekuńczych i oświatowych. Z ramienia Biura Rzeczniczki Praw Dziecka w posiedzeniu wzięły udział Justyna Oknińska-Janzen z Zespołu Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Marlena Pytlak z Zespołu Edukacji i Wychowania.

Podczas posiedzenia 19 lutego przedstawicielki Biura RPD opisały zanonimizowane przykłady problemów dotyczących żywienia dzieci w żłobkach i przedszkolach zgłaszanych do biura oraz propozycje rozwiązań w tym zakresie.

Do Biura Rzeczniczki Praw Dziecka zgłaszane są problemy dotyczące jakości i sposobu podawania (korzystanie z produktów, które mogą być szkodliwe lub nieodpowiednie dla małych dzieci), a także warunków, w jakich posiłki są spożywane przez dzieci (nieestetyczny wygląd potraw, brudny stolik, brudne naczynia, używanie jednorazowych sztućców itp.).

Problematyczna jest też niewystarczająca ilość jedzenia, brak możliwości wyboru potrawy, składników, a także brak stałego dostępu do wody pitnej. Zdarza się, że dzieci są karane lub nagradzane za zjedzenie bądź nie posiłku.

Oddzielnym ważnym tematem jest organizacja żywienia dla dzieci z alergiami i nietolerancjami pokarmowymi, a także chorujących na metaboliczne choroby przewlekłe, jak m. in. cukrzyca. Tu diagnozowane są problemy dotyczące odmowy przyjęcia lub usunięcie dziecka z placówki z powodu alergii pokarmowej, choroby, stosowanie „zamienników” dla dzieci z alergiami gorszych jakościowo, smakowo i wizualnie. Zdarzają się sytuacje, gdy nieprzestrzegana jest dieta lub placówka odmawia organizacji żywienia dostosowanego do potrzeb dziecka z alergią.

W ramach proponowanych rozwiązań Biuro RPD proponuje ustanowienie jasnych wytycznych dotyczących organizacji żywienia dla dzieci w żłobkach i przedszkolach dotyczących zarówno jakości podawanych posiłków, jak i organizacji warunków podawania dzieciom posiłków. Należałoby też określić kompetencje, jakie powinni posiadać intendenci pracujący w żłobkach i przedszkolach oraz weryfikować te kompetencji przez organy prowadzące.

Należy też zwiększać świadomość nauczycieli, opiekunów, a także rodziców w zakresie odżywiania dzieci poprzez szkolenia, kampanie społeczne. Zwrócono również uwagę na potrzebę podjęcia działań na skalę całego kraju (nie tylko lokalnych) oraz współpracę różnych środowisk polityków, decydentów oraz środowisk edukacyjnych, ponieważ bezpieczeństwo zdrowotne dzieci jest kwestią bezpieczeństwa kraju.